كاربر ميهمان چهارشنبه، 23 آبان 1397
 
پايداري - پايگاه اينترنتي پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

صفحه نخست| ورود | ثبت نام | ارسال | اخبار | محتوا | تماس با ما | درباره

جستجو:  

صفحه نخست

اخبار

محتواها

نمايشگاه

جستجو

● طرح های کسر خدمت سربازی

ویژه نامه های الکترونیکی

● فصلنامه مطالعات دفاع مقدس

● پژوهشکده مدیریت و سیاست دفاعی دفاع مقدس

● پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس

● پژوهشکده تاریخ، ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس

پايداري - محتواها

نمايش فهرست‌وار

ويژه‌‌نامه فهرستگان


مقالات

اسناد مكتوب

تصاوير

كتاب

اسناد صوتي

اسناد ويدئويي

پايان نامه

پايداري - كاربران

ثبت نام

ورود

صفحه شخصي

ارسال

◊ مقاله

◊ سند مكتوب

◊ تصوير

◊ كتاب

◊ سند صوتي

◊ سند ويديويي

◊ پايان نامه

 



گزارش از روند توليد «شب واقعه» در آبادان

شهرام اسدي به‌همراه گروهش اين روزها در منطقه «ذولفقاريه» آبادان مشغول فيلمبرداري صحنه‌هاي پاياني «شب واقعه» براي نشان دادن حماسه شهيد «درياقلي سوراني» و همرزمانش هستند.

3 ارديبهشت 1388-09:42:18


گزارش از روند توليد «شب واقعه» در آبادان
3 ارديبهشت 1388-09:42:18
منبع: خبرگزاري ايسنا
پيوند: براي توضيحات بيشتر اينجا كليك كنيد
فرستنده: دبير سايت

براي نمايش كامل تصوير كليك كنيد

فرخ‌نژاد: اين فيلم از لحاظ شخصيت‌پردازي با ساير فيلم‌هاي جنگي تفاوت دارد

شهرام اسدي به‌همراه گروهش اين روزها در منطقه «ذولفقاريه» آبادان مشغول فيلمبرداري صحنه‌هاي پاياني «شب واقعه» براي نشان دادن حماسه شهيد «درياقلي سوراني» و همرزمانش هستند.

نخلستان بكري در جنوب شرقي آبادان نزديك به محلي كه عراقي‌ها وارد آبادان شدند، چند شب است كه بستر حوادث اصلي اين فيلم شده است و مواجهه نيروهاي عراقي با ايراني‌ها پس از عبور از روي پلي كه بر روي رود بهمنشير زده‌اند و اقداماتي كه آنها را مجبور به عقب‌نشيني مي‌كند، در قاب دوربين امير كريمي ثبت مي‌شود.

در چهلمين روز بعد از آغاز جنگ تحميلي، «درياقلي سوراني» با بازي حميد فرخ‌نژاد كه در حاشيه‌ي «بهمنشير» يك اوراق فروشي دارد خانواده‌اش را به اهواز مي‌فرستد، اما پسر بچه نوجوانش خواهان حضور در شهر و مقاومت با نيروهاي عراقي است. «درياقلي» در كش و قوس فرستادن پسرش، بطور اتفاقي از نقشه محاصره آبادان مطلع مي‌شود و تلاش مي‌كند تا نيروهاي ايراني را در جريان اين تهديد قرار دهد و...

فرخ‌نژاد: براي بازي در نقش «درياقلي» تابع فيلم‌نامه هستم

فرخ‌نژاد كه بعد از فيلمهاي «عروس آتش» و «ارتفاع پست» در اين فيلم براي سومين‌بار در قالب يك شخصيت جنوبي ظاهر مي‌شود درباره شناختش از اين شخصيت به ايسنا مي‌گويد: «درياقلي» را در حد اين‌كه يك آباداني است و كارش دهان‌به‌دهان مي‌چرخيد، مي‌شناختم. به‌عنوان شخصي كه حضور نيروهاي عراقي را اطلاع مي‌دهد و باعث نجات شهر از سقوط مي‌شود. براي بازي در اين شخصيت هم فيلم‌هاي مستند درباره او را ديدم اما تابع فيلمنامه بودم و محور اصلي آن را گرفتم.

وي با اشاره به علاقمندي‌اش براي ايفاي اين نقش بيان كرد: ايفاي نقش در يك كار خوب، به‌هر حال خوب است به‌ويژه اين‌كه اين شخصيت متعلق به شهرم است و انگيزه مضاعفي ايجاد مي‌كرد و در واقع اداي دين به يك شخصيت آباداني است.

اين بازيگر ادامه داد: رويكرد اين كار از فيلم‌هاي جنگي ديگر به لحاظ شخصيت‌پردازي تفاوت زيادي دارد و از «درياقلي» شخصيتي ترسيم شده كه آدم عجيبي مانند بسياري از شخصيت‌هاي جنگي ما كه معمولا عارف مسلك و فرهيخته نشان داده مي‌شوند نيست و آدمي معمولي با رويكرد‌هاي شايد با معيارهاي ما منفي است. اما وقتي در موقعيت‌ تصميم و دفاع از كشورش قرار مي‌گيرد، يك حماسه قهرمانانه خلق مي‌كند.

وي با اظهار رضايت از روند كار اين فيلم گفت: تهيه‌كننده كار همه آنچه را كه لازمه توليد يك اثر ماندگار است را در اختيار گروه قرار داده و همه تمام سعي خودشان را مي‌كنند و كار با شرايط خوبي درحال انجام است. فرخ‌نژاد ادامه داد: شهرام اسدي هم روي كارش تسلط دارد و به لحاظ فكري با حرفي كه فيلمنامه مي‌زند بسيار مطابق است كه در نهايت اميدوارم حاصل تلاش اين گروه حرفه‌اي اثري در خور و اندازه شهر مقاوم آبادان باشد.

اين بازيگر كه در دو دوره قبلي جشنواره فيلم فجر آثارش از حضور در بخش اصلي بازمانده‌اند درباره پيش بيني‌اش از سرنوشت اين فيلم در جشنواره و ديده شدنش مي‌گويد: مدت‌هاست كه اين چيزها برايم دغدغه نيست. من «طبل بزرگ زيرپاي چپ» را هم كه يكي از كارهاي ارزشمند در زمينه‌ي دفاع مقدس بود واستحقاق شركت در بخش مسابقه را داشت قبلا داشتم اما توجه‌اي به آن قائل نشدند و درجشنواره معتبر خارجي جايزه گرفت.

وي افزود: من اعتقاد به اين‌كه حق كسي خورده مي‌شود ندارم و اگر زماني اين حس در جشنواره‌اي پيش آيد از ارزش آن جشنواره كم مي‌شود نه از ارزش آدم‌هايي كه كار ارائه دادند. من هم مدت‌هاست كه روي اين چيزها انرژي نمي‌گذارم و مبنا برايم يك كار خوب است تا از داشتنش در پرونده‌ام افتخار كنم.

شهرام اسدي: گرفتن صحنه‌هاي جنگي در شب روند كار را كُند كرده است

شهرام اسدي كه اين روزها مجموعه«آشيانه سيمرغ» را در حال پخش دارد، پيش از «شب واقعه»، يك كار جنگي ديگر در سال 69 بنام «اوينار»درباره بمباران شيميايي حلبچه ساخته است، اما اكثرا او را با فيلم «روز واقعه» مي شناسند كه بارها از تلويزيون پخش شده است.

او درباره تغييرات صورت گرفته در فيلمنامه اوليه «شب واقعه» به خبرنگار ايسنا گفت: من براي ساخت اين فيلم ضمن اين‌كه تلاش خودم را انجام دادم تا به فيلمنامه اصلي همايون شهنواز ـ كه از اساتيد اين كار هستند ـ وفادار بمانم اما با تحقيقاتي كه حدود شش ماه طول كشيد و صحبت‌هايي كه با دوستان، آشنايان و خانواده دريا‌قلي داشتيم و لوكيشن‌ها و مناطقي مراجعه كرده بودند، سر زديم به واقعيت‌هاي ديگري رسيديم كه بخشي از تغييرات فيلمنامه اوليه را پيش آورد.

وي افزود: بخش ديگر تغييرات مربوط به نوع شخصيت‌پردازي است كه مدنظر كار بود و از


گزارش از روند توليد «شب واقعه» در آبادان

3 ارديبهشت 1388-09:42:18

منبع: خبرگزاري ايسنا

پيوند: براي توضيحات بيشتر اينجا كليك كنيد

فرستنده: دبير سايت


تصاوير تكميلي:

امتياز:

   0

نسخه قابل چاپ متن مقاله ارسال براي دوستان

 نظرات (0)

نام

پست الكترونيك

عنوان نظر

متن نظر

 

نظرات شما پس از بازبيني و تاييد توسط سايت در قسمت نظرات در همين صفحه به معرض نمايش در خواهد آمد.

امتياز به مطلب: كمتر  بيشتر    

همايش ملي علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پروش
در همايش همايش ملي علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پروش:

در همايش همايش ملي علوم و معارف دفاع مقدس در آموزش و پروش:

انعقاد تفاهنامه بين ستاد كل نيروهاي مسلح و وزارت آموزش و پرورش

نمايش...

ويژه
باز نگاهي به جنگ (بخش ۵)

باز نگاهي به جنگ (بخش ۵)

سرتيپ دوم بازنشسته پاسدار دكتر محمدعلي باراني

نمايش...

فراخوان
فراخوان مقاله جهت فصلنامه مطالعات دفاع مقدس

فراخوان مقاله جهت فصلنامه مطالعات دفاع مقدس

قابل توجه كليه صاحبنظران، پژوهشگران، مدرسان و صاحبان انديشه

نمايش...


© 1386-1395 کلیه حقوق برای پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس محفوظ است.

نمايش و ارائه‌ي محتواها اعم از مقاله، كتاب و ... الزاماً به معناي ديدگاه بنیاد نمي‌باشد و تنها بيان كننده نظرات شخصي نويسندگان و بوجودآورندگان آنها مي‌باشد. برداشت، نمايش و ارائه كليه‌ي محتواهاي اين وبگاه تنها با ذكر صحيح و كامل منبع و برقراري پيوند مجاز مي‌باشد.

  ورود | ثبت نام | ارسال | اخبار | محتوا | تماس با ما | درباره