كاربر ميهمان چهارشنبه، 22 آذر 1396
 
پايداري - پايگاه اينترنتي پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

صفحه نخست| ورود | ثبت نام | ارسال | اخبار | محتوا | تماس با ما | درباره

جستجو:  

صفحه نخست

اخبار

محتواها

نمايشگاه

جستجو

● طرح های کسر خدمت سربازی

ویژه نامه های الکترونیکی

● فصلنامه مطالعات دفاع مقدس

● پژوهشکده مدیریت و سیاست دفاعی دفاع مقدس

● پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس

● پژوهشکده تاریخ، ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس

پايداري - محتواها

نمايش فهرست‌وار

ويژه‌‌نامه فهرستگان


مقالات

اسناد مكتوب

تصاوير

كتاب

اسناد صوتي

اسناد ويدئويي

پايان نامه

پايداري - كاربران

ثبت نام

ورود

صفحه شخصي

ارسال

◊ مقاله

◊ سند مكتوب

◊ تصوير

◊ كتاب

◊ سند صوتي

◊ سند ويديويي

◊ پايان نامه

 



نهضت امام حسين(ع) در بيان امام و رهبري

نكته مهم ديگر در قيام امام حسين(ع) مسأله اعتماد كامل و نهايي ايشان به خداي متعال است.

17 آبان 1393-09:00:38


نهضت امام حسين(ع) در بيان امام و رهبري
17 آبان 1393-09:00:38
منبع: خبرگزاري پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس
پيوند: براي توضيحات بيشتر اينجا كليك كنيد
فرستنده: دبير سايت

براي نمايش كامل تصوير كليك كنيد

خبرگزاري پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس: اين خون سيد الشهداست كه در طول تاريخ اسلام توانسته است ملت‌ هاي مسلمان را در دفاع از اسلام به‌ پاخيزاند و هرچه مسلمين به حسين(ع) و قيام او نزديك‌ تر شدند، روح بيداري و مبارزه و تلاش براي اصلاح وضعيت امت در آن‌ ها افزايش يافته است. امام حسين(ع) براي اصلاح امت اسلامي قيام كرد و اين قيام جاويدان ضامن حفظ اسلام و بقاي دين پيامبر اكرم(ص) است. آنچه حسين(ع) را براي هميشه مصلح جاويدان امت اسلامي قرار داده است اين است كه حسين(ع) با خداي متعال با نهايت اخلاص و معنويت و اعتماد به خداي متعال معامله كرد. او هر آنچه داشت را به قربانگاه برد و از اين‌ روست كه خداي متعال حضرت اباعبدالله(ع) و قيام او را جاويدان ساخت. آن‌ ها كه امام حسين(ع) را به سازشكاري با يزيد دعوت مي‌ كردند تا بتوانند چند صباحي بيشتر در اين دنيا در ذلت تبعيت از يزيد زندگي كنند نيز از اين دنيا رفتند و باقي نماندند اما امام حسين(ع) با رفتن خود نهضتي خدايي را باقي گذاشت كه براي هميشه راهنماي بشر است.

قيام امام حسين(ع) در ظاهر اقدامي در نيمه دوم سال 60 هجري قمري و چند روز ابتدايي سال 61 بود و در ظاهر سپاه اشقياء در دهم محرم سال 61 هجري قمري با به خاك و خون كشيدن لشكر كم‌ تعداد او و به غارت و اسارت بردن خيام و اهل خيام او به قيام حسيني پايان دادند. اما آنچه كوردلان درنيافته بودند اين بود كه قيام حسين(ع) اقدامي براي هميشه تاريخ و حركتي جاودانه است كه حسين(ع) هر سال باز به قربانگاه مي‌ آيد و يكبار ديگر از فراز تاريخ دست خويش را براي نجات بشريت فراز مي‌ آورد و خون ملت‌ هاي مسلمان را به جوش و خروش مي‌ آورد و باز ندا مي‌ دهد كه «من كان باذلا فينا مهجته موطنا علي لقاء الله نفسه فليرحل معنا».

آنچه امام حسين(ع) در سال 61 هجري انجام داد تا ابد كاخ‌ هاي ظلم را به لرزه درمي‌ آورد. اين خون سيد‌ الشهداست كه در طول تاريخ اسلام توانسته است ملت‌ هاي مسلمان را در دفاع از اسلام به‌ پاخيزاند و هرچه مسلمين به حسين(ع) و قيام او نزديك‌ تر شدند روح بيداري و مبارزه و تلاش براي اصلاح وضعيت امت در آن‌ ها افزايش يافته است. در هر دوراني كه امت اسلامي به سيد شباب اهل جنت اقتدا كرد و از او درس حماسه و جهاد را آموخت، به اهداف جامعه اسلامي نزديكتر شد و هر زمان كه از امام حسين(ع) فاصله گرفت بيش از پيش در چنگال يزيديان زمانه خود اسير شد. امام حسين(ع) براي اصلاح امت اسلامي قيام كرد و اين قيام جاويدان ضامن حفظ اسلام و بقاي دين پيامبر اكرم(ص) است. اما چه چيز باعث شده است كه قيام امام حسين(ع) يك انقلاب ابدي و يك قيام جاويدان بماند و هرگز رنگ كهنگي و گذر زمان بر آن اثر نگذارد؟ چه عاملي باعث شده است كه هر سال گويي دوباره حسين(ع) از نو قيام كرده است و يكبار ديگر كاخ ظلم يزديان هر زمان را به لرزه درمي‌ آورد؟

امام راحل ملت ايران حضرت روح الله و رهبر معظم انقلاب اسلامي به‌ عنوان دو شاگرد مكتب امام حسين(ع) و دو مردي كه دوران معاصر ما از قيام حضرت اباعبدالله(ع) درس گرفتند، در بيان ابعاد مختلف حركت امام حسين(ع) به ابعاد مختلف اين قيام توجه نموده و بر سه بعد معنويت، اخلاص و اعتماد به خدا تأكيد دارند.

معنويت

شخصيت درخشان و بزرگوار امام حسين(ع) دو وجهه دارد: يك وجهه، همان وجهه‌ ي جهاد و شهادت و توفاني است كه در تاريخ به راه انداخته و همچنان هم اين توفان با همه‌ ي بركاتي كه دارد، برپا خواهد بود؛ كه شما با آن آشنا هستيد. يك بعد ديگر، بعد معنوي و عرفاني است... مي‌ بينيم اين‌ جا هم با اين‌ كه ميدان حماسه و جنگ است، اما از لحظه‌ ي اوّل تا لحظه‌ ي آخري كه نقل شده است كه حضرت صورت مباركش را روي خاكهاي گرم كربلا گذاشت و عرض كرد: «الهي رضاً بقضائك و تسليماً لأمرك»، با ذكر و تضرع و ياد و توسّل همراه است. از وقت خروج از مكه كه فرمود: «من كان فينا باذلاً مهجته موطناً علي لقاءالله نفسه فليرحل معنا»، با دعا و توسل و وعده‌ ي لقاي الهي و همان روحيه‌ ي دعاي عرفه شروع مي‌ شود، تا گودال قتلگاه و «رضاً بقضائكِ» لحظه‌ ي آخر. يعني خود ماجراي عاشورا هم يك ماجراي عرفاني است. جنگ است، كشتن و كشته‌ شدن است، حماسه است - و حماسه‌ هاي عاشورا، فصل فوق العاده درخشاني است - اما وقتي شما به بافت اصلي اين حادثه‌ ي حماسي نگاه مي‌ كنيد، مي‌ بينيد كه عرفان هست، معنويّت هست، تضرّع و روح دعاي عرفه هست. پس، آن وجه ديگر شخصيت امام حسين(ع) هم بايد به عظمت اين وجه جهاد و شهادت و با همان اوج و عروج، مورد توجه قرار گيرد.

بعد معنوي قيام امام حسين(ع) به اين معني است كه اين مكتب علاوه بر توجه به ابعاد سياسي و اجتماعي حركت خود به ابعاد الهي و ديني آن نيز توجه دارد و اين امري است كه باع


نهضت امام حسين(ع) در بيان امام و رهبري

17 آبان 1393-09:00:38

منبع: خبرگزاري پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

پيوند: براي توضيحات بيشتر اينجا كليك كنيد

فرستنده: دبير سايت


تصاوير تكميلي:

امتياز:

   1

نسخه قابل چاپ متن مقاله ارسال براي دوستان

 نظرات (0)

نام

پست الكترونيك

عنوان نظر

متن نظر

 

نظرات شما پس از بازبيني و تاييد توسط سايت در قسمت نظرات در همين صفحه به معرض نمايش در خواهد آمد.

امتياز به مطلب: كمتر  بيشتر    

فراخوان
فراخوان شركت در

فراخوان شركت در

نشست هم‌انديشي «دشمن‌شناسي در ادبيات داستاني دفاع مقدس»

نمايش...

فراخوان دعوت به نشست
فراخوان شركت در

فراخوان شركت در

نشست هم‌انديشي «تاب‌آوري دفاع مقدس»

نمايش...

كسر خدمت
اطلاعيه: طرح هاي پژوهشي كسر خدمت

اطلاعيه: طرح هاي پژوهشي كسر خدمت

فرآيند انجام پروژه‌ تحقيقاتي به عنوان بخشي از خدمت سربازي

نمايش...

فراخوان
فراخوان مقاله جهت فصلنامه مطالعات دفاع مقدس

فراخوان مقاله جهت فصلنامه مطالعات دفاع مقدس

قابل توجه كليه صاحبنظران، پژوهشگران، مدرسان و صاحبان انديشه

نمايش...


© 1386-1395 کلیه حقوق برای پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس محفوظ است.

نمايش و ارائه‌ي محتواها اعم از مقاله، كتاب و ... الزاماً به معناي ديدگاه بنیاد نمي‌باشد و تنها بيان كننده نظرات شخصي نويسندگان و بوجودآورندگان آنها مي‌باشد. برداشت، نمايش و ارائه كليه‌ي محتواهاي اين وبگاه تنها با ذكر صحيح و كامل منبع و برقراري پيوند مجاز مي‌باشد.

  ورود | ثبت نام | ارسال | اخبار | محتوا | تماس با ما | درباره