كاربر ميهمان دوشنبه، 1 آبان 1396
 
پايداري - پايگاه اينترنتي پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس

صفحه نخست| ورود | ثبت نام | ارسال | اخبار | محتوا | تماس با ما | درباره

جستجو:  

صفحه نخست

اخبار

محتواها

نمايشگاه

جستجو

ویژه نامه های الکترونیکی

● فصلنامه مطالعات دفاع مقدس

● پژوهشکده مدیریت و سیاست دفاعی دفاع مقدس

● پژوهشکده علوم نظامی و مهندسی دفاع مقدس

● پژوهشکده تاریخ، ادبیات و فرهنگ دفاع مقدس

پايداري - محتواها

نمايش فهرست‌وار

ويژه‌‌نامه فهرستگان


مقالات

اسناد مكتوب

تصاوير

كتاب

اسناد صوتي

اسناد ويدئويي

پايان نامه

پايداري - كاربران

ثبت نام

ورود

صفحه شخصي

ارسال

◊ مقاله

◊ سند مكتوب

◊ تصوير

◊ كتاب

◊ سند صوتي

◊ سند ويديويي

◊ پايان نامه

 



پاسداشت دو سردار جبهه هاي فرهنگي و نظامي انقلاب اسلامي

بايد آويني را «انديشمندِ دفاع مقدس» بناميم بگذاريد آويني را فيلسوف دفاع مقدس بناميم و البته به‎لحاظ ابهامِ احتمالي ناشي از لفظ فلسفه، انديشمندِ دفاع مقدس . او از انقلاب اسلامي و انديشه امام (ره) توشه لازم را برداشته و حضور جدي‌اش در دفاع مقدس است.

30 فروردين 1389-08:06:22


پاسداشت دو سردار جبهه هاي فرهنگي و نظامي انقلاب اسلامي
30 فروردين 1389-08:06:22
منبع: خبرگزاري فارس
پيوند: براي توضيحات بيشتر اينجا كليك كنيد
فرستنده: دبيرسايت

براي نمايش كامل تصوير كليك كنيد

بايد آويني را «انديشمندِ دفاع مقدس» بناميم

بگذاريد آويني را فيلسوف دفاع مقدس بناميم و البته به‎لحاظ ابهامِ احتمالي ناشي از لفظ فلسفه، انديشمندِ دفاع مقدس . او از انقلاب اسلامي و انديشه امام (ره) توشه لازم را برداشته و حضور جدي‌اش در دفاع مقدس است.

*يكم: مسئله‌اي معرفتي

پرسش از چگونگي پيدايش و رشد انديشه، متوقف و موقوف به پرسشي پيشيني‌تر است كه آيا ميان نظر و عمل، رابطه‌اي برقرار است؟ به بيان روشن‌تر، آيا انديشه در خلاء متولد مي‌شود و انسان، تا چه حد فارغ از زمانه‌اش توان انديشيدن دارد؟ اگر اين مقوله را در فلسفه بررسي كنيم، تكليف بقيه معارف بشري روشن است. برخي بر اين باورند كه فلسفه وحدت‌گراي افلاطوني، آينه‌اي از دغدغه سياسي او براي توجيه حكومت فيلسوف - شاه بوده است؛ افلاطون، دموكراسي آتني را منشاء قتل سقراط مي‌دانست. به همين منوال، فلسفه كانت نمودي از توجيه فيزيك نيوتني و انديشه هگل، توجيه دولت پروس و متأثر از انقلاب فرانسه بوده است.

اين حكايتِ معرفتي در قرن بيستم هم ادامه داشته و عقل‌گريزي فلسفه‎هاي اگزيستانس و حتي نسبي‌گرايي فلسفه‎هاي تحليل زباني را متأثر از جنگ جهاني دوم مي‌دانند؛ هيتلر اوج تعقل تجدد شناخته مي‌شود و عقل‌گريزي پيامد عقل مدرن. تنها به همين نمونه اكتفا كنيم كه فرانتس روزنتسوايك، فيلسوف اگزيستانسياليستي است كه فلسفه‌اش، حاصل نوشته‎هايي است كه بر كارت‌پستال‎هاي ارسالي به پشت جبهه‎هاي جنگ مي‌نوشته است. (دلاكامپاني، 1380: 141) سيري متأملانه در اين طرح مسئله، امروزه در رشته‎هايي همچون فلسفه فلسفه يا جامعه‌شناسي فلسفه قابل پي‌گيري است و مجالِ پرداختن تشريحي به آن، در اين مقال كوتاه ميسر نيست. مَخلصِ كلام در بند يكم، اين‎كه انديشه‌ورزي آدمي و مفهوم‌سازي بشري او، در بستري از تحولات فردي و اجتماعي شكل مي‌گيرد.

*دوم: تعيين نسبت‌ها

سيد مرتضي آويني را برخي شاگردِ استاد نديده مرحوم سيد احمد فرديد مي‌دانند. هرچند او، خود در آثارش نامي از فرديد نياورده است.

در نگاهي تاريخي‌تر، آويني خود تا مدتي اندك قبل از انقلاب، تكليفش را با روشنفكري و احوالاتش، روشن كرده بود. انقلابِِ معنوي او، پايان نگرش مثبت‌اش به هنرِ غرب، فلسفه تجدد، ماركوزه و انديشه انتقادي و تمامي مقولاتي بود كه البته اغلب هم، از زاويه هنر و دانشكده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران با آن‎ها آشنايي يافته و بعدها كامل‌تر شده بود. همين روشن بودن تكليفش با روشنفكري است كه در حلزون‌هاي خانه به دوش نمايان مي‌شود و توسعه و مباني تمدن غرب ، نه تشريحِ غرب، بلكه نقد و گاه طرد غرب است. اما مي‌ماند تعيين نسبتش با ديگر منتقدان غرب و منتقدان روشنفكري. شايسته اشاره در همين‌جاست كه نگارنده، نمي‌كوشد انديشه آويني را وابسته به اين و آن كرده و سهم اين و آن را از انديشه آويني تعيين كند. آويني انديشمندي مستقل در جايگاه خودش است. اما به حكم همان قاعده بند يكم، نمي‌توان از تأثيراتي كه از ديگران پذيرفته چشم پوشيد. آويني از مرحوم فرديد متأثر بوده است. آويني در نقد غرب اغلب يا به سراغ نقد توسعه و مباني تمدن غرب مي‌رود و قبح تمدن غرب را در غلبه نگاه اقتصادي‌اش مي‌داند يا اغلب آثارش در نقد و بررسي سينما و هنر مدرن است.(ن.ك. مبناي توسعه و مباني تمدن غرب، 1386)

او در ابتدا و در سال‎هاي 1367 تا 1369 در سرمقاله‎هاي مجله سوره، فرهنگ غرب را با تكنولوژي‌اش بيگانه مي‌داند و سينما، تلويزيون، و... را از مظاهر تمدن غرب قلمداد مي‌كند. (آيينه جادو) اما در ادامه در سال 1371 در طي مصاحبه‌اي درباره ويدئو و رواج آن در كشور اظهار مي‌دارد كه اگر چه نمي‌توان از رواج تكنولوژي- در آن‎جا منظورش ويدئو است - در كشورمان جلوگيري كرد، اما بايد آن‌را در خدمت گرفت و البته در همان جا كامپيوتر را خطرناك‌تر از ويدئو مي‌داند. (رستاخيزجان، 85-122)

استفاده از اتومبيل و يخچال و جارو برقي و ماشين لباسشويي و حتي تلويزيون و كامپيوتر مي‌تواند تحت شرايطي خاص با سنت و دين‌داري جمع شود. اما رويكرد تام تاريخي به تمدن غرب يعني آن‎چه كه در ژاپن امروز روي داده است، نمي‌تواند بدون انصراف از دين و سنت محقق شود، مگر آن‎كه در بطن دين و سنت يك قوم - اديان ژاپني - آمادگي لازم براي همسويي با آن موجود باشد (فردايي ديگر، 11) اين عبارات، و البته عباراتي بسيار نظير اين، عباراتي فرديدي است. اما آن‎چه وجه فراغ و تمايز آويني و مرحوم فرديد است، تأملي عميق‌تر را مي‌طلبد.

*سوم: نگرش تاريخي

فلسفه انقلاب اسلامي، وجه فراغ انديشه آويني و مرحوم فرديد است. اگر چه فرديد، هايدگر را يگانه فيلسوف مفيد به حال جمهوري اسلامي و ولايت فقيه مي‌دانست (ديدار فرهي،


پاسداشت دو سردار جبهه هاي فرهنگي و نظامي انقلاب اسلامي

30 فروردين 1389-08:06:22

منبع: خبرگزاري فارس

پيوند: براي توضيحات بيشتر اينجا كليك كنيد

فرستنده: دبيرسايت


تصاوير تكميلي:

امتياز:

   8000

نسخه قابل چاپ متن مقاله ارسال براي دوستان

 نظرات (0)

نام

پست الكترونيك

عنوان نظر

متن نظر

 

نظرات شما پس از بازبيني و تاييد توسط سايت در قسمت نظرات در همين صفحه به معرض نمايش در خواهد آمد.

امتياز به مطلب: كمتر  بيشتر    

فراخوان
فراخوان شركت در

فراخوان شركت در

نشست هم‌انديشي «دشمن‌شناسي در ادبيات داستاني دفاع مقدس»

نمايش...

فراخوان دعوت به نشست
فراخوان شركت در

فراخوان شركت در

نشست هم‌انديشي «تاب‌آوري دفاع مقدس»

نمايش...

كسر خدمت
اطلاعيه: طرح هاي پژوهشي كسر خدمت

اطلاعيه: طرح هاي پژوهشي كسر خدمت

فرآيند انجام پروژه‌ تحقيقاتي به عنوان بخشي از خدمت سربازي

نمايش...

فراخوان
فراخوان مقاله جهت فصلنامه مطالعات دفاع مقدس

فراخوان مقاله جهت فصلنامه مطالعات دفاع مقدس

قابل توجه كليه صاحبنظران، پژوهشگران، مدرسان و صاحبان انديشه

نمايش...


© 1386-1395 کلیه حقوق برای پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس محفوظ است.

نمايش و ارائه‌ي محتواها اعم از مقاله، كتاب و ... الزاماً به معناي ديدگاه بنیاد نمي‌باشد و تنها بيان كننده نظرات شخصي نويسندگان و بوجودآورندگان آنها مي‌باشد. برداشت، نمايش و ارائه كليه‌ي محتواهاي اين وبگاه تنها با ذكر صحيح و كامل منبع و برقراري پيوند مجاز مي‌باشد.

  ورود | ثبت نام | ارسال | اخبار | محتوا | تماس با ما | درباره